آب را می‌شود انتقال داد، هوا را نه

عضو هیات علمی شورای عالی حفاظت محیط زیست گفت: ما توانستیم آب تهران را از ۵ سد به این شهر بیاوریم. سوخت را از پالایشگاه‌ها و برق را از نیروگاه‌های دیگر بیاوریم ولی هوا قابل انتقال نیست. هوا باید پاک نگه داشته شود. تا کی می‌خواهیم به باد و بارانی که میاید چشم بدوزیم.

به گزارش همشهری آنلاین، نغمه مبرقعی با بیان اینکه بارگذاری جمعیت تهران دارد هیچ تناسبی با ظرفیت‌های این شهر ندارد، افزود: شهردار تهران به این موضوع اشاره کرده‌اند که روزانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از تعطیلی‌های آلودگی هوا است. همینطور اینکه در اثر آلودگی هوا ۷ هزار مرگ و میر سالانه در این شهر اتفاق می‌افتد و البته بنا به بعضی مدل‌ها این میزان به اعداد بیشتر هم می‌رسد. در این زمینه می‌گویند ۱۰ هزار مرگ و میر معادل ۵۰ هزار بیمار است که هر کدام به بیماری‌هایی مانند سرطان دچار می‌شوند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره خودروهای فرسوده نیز گفت: خودروهای فرسوده هنوز از مدار خارج نشده‌اند و برای انجام این کار نیاز به بودجه زیادی داریم. اگر این خسارت را در کنار آن بودجه مورد نیاز قرار دهیم متوجه می‌شویم که رسیدگی به مشکل خودروهای فرسوده چقدر ضروری است. خسارتی که به سلامتی شهروندان وارد می‌شود چند برابر هزینه نوسازی خودروها است.

مبرقعی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران اقدامات زیادی برای افزایش فضای سبز شهر انجام داده است، اظهار کرد: مقایسه آلودگی خودروها با ظرفیت فضای سبز هم نشان می‌دهد که درختان تهران توانایی مقابله با این حجم از آلاینده‌ها را ندارند. ما در شهر حدود ۷ میلیون درخت داریم و فضای سبز ۱۵ درصد سطح شهر را می‌پوشاند. برای آبیاری این درختان هم دچار کمبود آب هستیم.

بیشتر بخوانید: شهردار تهران: مقابله با آلودگی هوا با توسعه حمل و نقل عمومی

آب را می‌شود انتقال داد، هوا را نه

او با استناد به یکی از تحقیقاتی که در حال انجام است، ادامه داد: بنا به یک پژوهش علمی، کل فضای سبز شهر تهران فقط توان حذف سالانه ۵۰۰ تن ذرات آلاینده PM۱۰ را دارد در حالی که سالانه ۹۵۰۰ تن PM۱۰ در شهر تولید می‌شود. این فضای سبز فقط ۴۵ صدم درصد از CO۲ تولید شده در شهر را جذب می‌کند. پس هیچ راهی جز کاهش انتشار ذرات معلق از منبع انتشار آن‌ها یعنی خودروها نداریم. نکته دیگر هم تغییر اقلیم در شهر تهران است.

عضو هیات علمی شورای عالی حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در ۴۰ سال آینده به شدت بارش کم و دما بیشتر می‌شود که ظرفیت طبیعی شهر تهران برای کاهش آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد. حتی اگر آلودگی هوا را در همین حد نگه داریم در ۴۰ سال آینده به دلیل تغییر اقلیم وضعیت بدتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: یک پژوهشگر:جمعیت مطلوب برای تهران ۳ و نیم میلیون نفر است

کد خبر 914487 منبع: همشهری آنلاین

  • افتتاح یک پروژه بزرگراهی به زودی در تهران

  • آرامستان جدید پایتخت کجا ایجاد می‌شود؟

  • تخلف پاساژ علاءالدین عامل تشدید ترافیک خیابان حافظ |عدم تأمین پارکینگ مردم را به ستوه آورده

  • ایجاد پل ۲.۵ کیلومتری درباغ راه حضرت زهرا(س) برای حفظ درختان

  • تملک ۱۵ هزار مترمربعی برای ساخت تقاطع غیرهمسطح ستاری – فهمیده

  • بهره‌برداری از کندروی جنوبی بزرگراه آزادگان در پویش امید و افتخار

  • «نوجوان مسئول» پایتخت مشخص شد

  • تجمع شبانه مردم لبنان در اعتراض به رفتار نامتعارف با مسافران پرواز ایرانی + تصاویر

  • تکذیب یک ادعا درباره هواپیمای ایرانی در فرودگاه بیروت ؛ یادداشت سفارت ایران درباره محتویات ۲ کیف کوچک یک دیپلمات ایرانی

  • حمله به سوریه برای مقابله با ایران مهم است!

  • کانال سعودی آتش بیار معرکه شد؛ اقدامات امنیتی بی‌سابقه و شدید علیه مسافران پرواز ایرانی

  • معجزه جدید از زندانیان امنیتی! دوباره علم پزشکی را زیر سؤال بردند! + تصاویر | دختری که گفته می‌شد به وی تجاوز شده و موهایش را تراشیده‌اند …

  • فوری | پیشنهاد خارجی غیرمنتظره برای گل محمدی | پول رضایتنامه را هم می دهیم!

  • واکنش وزارت خارجه لبنان به تنش در فرودگاه بیروت و چمدان همراه یک دیپلمات‌ ایرانی

  • فوری | پیشنهاد خارجی غیرمنتظره برای گل محمدی | پول رضایتنامه را هم می دهیم!

  • می خواهم به ایران و استقلال برگردم | خرید بعدی آبی ها اوکی داد!

  • استوری معنادار گل‌محمدی درخصوص جدایی از فولاد و بازگشت به پرسپولیس

  • تجمع شبانه مردم لبنان در اعتراض به رفتار نامتعارف با مسافران پرواز ایرانی + تصاویر

  • تکذیب یک ادعا درباره هواپیمای ایرانی در فرودگاه بیروت ؛ یادداشت سفارت ایران درباره محتویات ۲ کیف کوچک یک دیپلمات ایرانی

  • برخورد هواپیما به ساختمان ها در آمریکا + فیلم ؛ آمار کشته ها و زخمی ها

  • تلاش‌ها برای دستگیری رئیس جمهور بی‌نتیجه ماند + عکس نیروهای امنیتی در محل اقامت ریاست جمهوری

  • تمدید قرارداد موسیمانه؟ سر من را کلاه نمی توانید بگذارید | بعضی ها تغییر رنگ داده و استقلالی شدند

  • استوری سهراب بختیاری زاده در پاسخ به حواشی اخیر استقلال

  • گاریدو خیلی سریع قرارداد بست؛ مقصد آشنا برای سرمربی سابق پرسپولیس

  • ۱۰۰ساعت دود در تهران

  • ارتباط عجیب مُرده‌زایی در کشور با آلودگی هوا | چه کسی مقصر است؟!

  • منشأ آلودگی هوای تهران خودرو است یا مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها؟ | ۳ راهکار برون‌رفت از آلودگی هوا | پای تحریم‌ هم در میان است

  • رتبه ۲۱ آلودگی هوای تهران در میان پایتخت‌های جهان | باید مانع مازوت‌سوزی شد

  • تهرانی‌ها در طول ۵ سال فقط ۳۶ روز هوای پاک داشتند | آلاینده نوری پدیده نوظهور پایتخت

  • فاجعه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ در سال ۱۴۰۰ | کدام شهرها رکورددار آلودگی هوا بودند؟

دیدگاهتان را بنویسید